Avfallsplanen måste anpassas till kommunens förutsättningar. Som underlag för att ta hänsyn till arbetsmiljön i avfallsplanen har vi tagit fram en uppsättning frågor. Ta ställning till frågorna och fundera sedan på vad era svar betyder för formuleringen av avfallsplanen.
Som underlag för de lokala avfallsföreskrifterna har vi tagit fram konkreta regler som kan läggas in i de lokala avfallsföreskrifterna.
Information
Kommunen kan behöva informera fastighetsägare eller entreprenör om regler i de lokala avfallsföreskrifterna som rör dem. Det finns olika metoder och kanaler för information och varje kommun har sina förutsättningar. Diskutera vilka metoder som är lämpliga för er!
Uppföljning
De mål och regler som kommunen beslutar om ska också följas upp. I samband med att avfallsplan och lokala avfallsföreskrifter tas fram, rekommenderar vi att uppföljning av mål och regler diskuteras.
Det är möjligt att en del av uppföljningen behöver göras i samråd med eller av entreprenör, eftersom entreprenören har bäst kontroll över hämtställen, avfallsrum, transportvägar och eventuella trafiksäkerhetsproblem. I sådana fall kan det vara lämpligt att inkludera detta i förfrågningsunderlaget i samband med upphandling av entreprenör.
Läs mer i Handbok i kommunal avfallsplanering. Vägledning för ett framgångsrikt arbete. RVF rapport 2006:13. ISSN 1103-4092
Rapporten Styrmedel för att förbättra arbetsmiljön Fallstudie: Insamling av hushållsavfall. IVL-rapport B 1863 innehåller exempel på hur kommuner informerat om och följt upp avfallsplan och lokala avfallsföreskrifter.